anxue

Alla inlägg under mars 2013

Av Anxue Lin - 30 mars 2013 20:37

Gullig mugg:


 

Finns här: http://www.zazzle.se/karlek_i_en_flaskam...g-168696875949292464 145:- i den stil av mugg som den är tryckt på på bilden, men det går att ändra stilar.


Fler animemuggar: http://www.zazzle.se

 

Mugg i frostigt glas, blir nog snyggt när man dricker t.ex te.
http://www.zazzle.se/shigeru_katakana_mugg-168278786453270271


 

Harry Potter, första boken, på isländska:

http://www.boksala.is/DesktopDefault.aspx/tabid-8/prodid-34402/


 

och på kinesiska...  http://s.taobao.com/search?spm=a230r.1.3...0004674&cd=false


OBS! För att kunna handla på taobao måste man öppna ett konto, för det krävs ett kinesiskt bankkort och ett kinesiskt telefonnummer. Lyckligtvis finns det en sajt som man kan beställa genom, då skickar taobao varorna dit, sen packar de om dem och skickar varorna till dig genom sajten. Du kan se på din inloggning vilka varor som har kommit in, och när allt du beställt finns inne väljer du att de ska skicka dem. Portot beror på vikt och storlek antar jag, så det kan bli dyrt. Lite tjorvigt men det går! Sajten: http://www.lequgo.com/


Köp saker från Korea (dyrare än den kinesiska webbsiten såklart!) http://www.gmarket.co.kr/

Av Anxue Lin - 30 mars 2013 20:04

Såg en koreansk film idag, jag gillar deras romantiska komedier det är en genre som gör sig extra väl i koreansk version:




Filmtips:


Inte en kärlekskomedi, utan en konstig film i långsamt tempo där de knappt säger någonting. Egentligen avskyr jag filmer som är långsamma eller utan handling, men trots att inget sägs är den full av handling och man vill inte gå ifrån utan titta hela tiden. Äntligen är känslorna på en nivå som jag kan förstå och identifiera mig med.

Av Anxue Lin - 29 mars 2013 21:37

Långfredag. Idag ska man vara ledsen och inte ha roligt alls. Man ska göra ingenting.

Jag gjorde tyvärr lite grejer idag.


Igår chattade jag med en kompis som läser en utbildning om idrott och mat i Halmstad. Jag har känt mig lite yr i två dagar och det gick plötsligt över när jag åt ett kokt ägg, varpå jag började fundera på om jag verkligen äter tillräckligt. Min kompis bad mig föra en matlogg på 2-3 dagar över mitt protein intag. Jag vet inte hur man gör en matlogg. Jag har gjort ett försök för idag, tänkte att jag kan visa honom det och sen kan han komma med kommentarer och förslag så jag kan göra det rätt nästa gång. Jag lägger om mina matvanor hela tiden, äter när jag känner mig hungrig och bara det jag är sugen på. Det är ingen ordning på tider eller någonting. Ofta äter jag massa godis på kvällarna också. Sedan igår började jag äta mer mat och mindre sötsaker. Det har varit jobbigt att äta större portioner men det går ner tillsist. På kvällen blev jag hungrig en timme efter middagen och käkade en skyr direkt. Sen var jag fortfarande sugen och åt en hel mango, och jag fick ett plötsligt infall och ville så gärna doppa den i kakaopulver. Har aldrig gjort något sådant tidigare. Det var mycket gott, och kakaopulver innehåller inte så mycket socker så det var nog okej ändå ^_^*


Så här såg min middag ut:


 

Det är viktigt för järnvärdena att äta kött. Och att dricka vatten till maten och skippa teet efteråt är bra för järnupptaget.


Ingredienserna:

 


Maten jag åt idag:


(lagade två stora rätter innehållande):


1) Köttfärs. Uppskattningsvis 9-10 portioner: 1,232 kg köttfärs, 1 liten aubergin, 1 zucchini, 4 morötter, ¼ rotselleri, 1 liten fänkål, 400g majs, ½ vitkål, ½ liten paprika, 200g tomatpuré, 1000g passerade tomater, stekt i matolja.


2) Fläskkotletter. Uppskattningsvis 4 portioner. 505g fläskkotletter. Steker i milda culiness. Tillbehör till portionerna: 200g plommontomater, 150g sockerärtor, 65g babyspenat, 1 sallad i kruka, ½ liten paprika, ½ gurka, 1 liten butternut squash.


Jag åt:


Frukost 10.30

2 bananer, 1 tsk kakao, 200g lättkesella, 2 dl mjölk, 10 jordgubbar (ett recept som min vän tipsade mig om. JÄTTEGOTT!!! Man kan äta det till frukost eller dricka efter träning tillsammans med något mera fast för magen att jobba med. Jag mixar ingredienserna i mixer. Man tar så många jordgubbar och så mycket mjölk man vill, det där var bara vad jag åt).


Snacks 13.00


Lunch 14.00

1 portion av köttfärsen. Måltidsdryck: vatten. Gnocci pasta till maten (pasta innehåller också protein).


Te 16.30


Middag 19.00

1 portion av fläskkotletten. 1 gammal potatis, kokt. Måltidsdryck: vatten.


Snacks 20.00


Snacks under dagen var:

1 liten 3-kronors baguette (ljust bröd), 2 koppar svart te med lite mjölk, 250g färska jordgubbar. 1 skyr 160g. (skyr 10g protein per 100g). 1 mango doppad i 2 tsk kakaopulver.


Jag hade min vilodag från gymmet idag, därför rörde jag bara på mig så här lite:

Promenad 1 km

Cyklar 3,5 km


För övrigt skrev jag äntligen på min uppsats. Jag läste artiklar i en timme på café linné. Tittade på en anime som hette Clannad på engelska. Den var ganska gullig, men det är svårt att veta vad den handlar om.


Sökte två praktikplatser idag också. Båda ekonomiplatser men jag bad även om att få vara med bland uttagningen till deras marknadsföringsplatser eftersom jag är intresserad av det också. En av platserna var genom AISEC, det går bara att göra praktiken utomlands, den skulle vara betald enligt sidan men jag måste själv betala 5 000 i avgift. De har inte bett om några pengar ännu så jag fyllde i ett formulär och skickade in iaf så får vi se. Det är ju ett känt namn, men en kompis till mig som gick med i AISEC för att söka jobb sa att han fick en massa kontakter med arbetsgivare vilket kändes positivt men sen var det ingen i slutänden som svarade och följde upp så han fick inga jobb och han hade ju redan betalt avgiften och allt. Så vi får se hur jag gör...


Ringde arbetsförmedlingen igår eftersom min handelsplan säger att jag måste ringa och meddela vilka jobb jag har sökt sen sist. De skrev ner alla jobb och tyckte att jag borde skaffa mig praktik och att jag behöver en jobbcoach men jag måste vara inskriven i arbetsförmedlingen en månad till för att få en och då är nog alla praktikplatser redan fyllda så hon skulle kontakta min handledare och be henne boka ett möte med mig så att vi kunde prata om det. Hon blev inte glad att höra att jag hade fel namn och kontaktuppgifter till min handledare, att de hade skrivit fel på uppgifterna om vad jag har för utbildning m.m samt att de hade lyckats ställa till så jag stod med skyddad identitet i deras dator så att ingen utom min handledare kunde komma åt mina uppgifter.


Har inte pluggat någon koreanska än idag och har dåligt samvete över det. Hade velat söka fler jobb och praktikplatser också. Jag är nöjd över all mat som jag har lagat däremot. Köket var ett enda smutsigt kaos men nu är det fläckfritt igen. Efter att jag hade städat klart kom tjejen jag hyr av och klagade på att den lilla plastslaskrensaren var smutsig, så jag fick diska den också.


Något som alltid gör mig glad:


Och en till... joey "paints a picture"   



 

Jag sminkade mina ögon i grönt och blått   

Ojoj, snart elva nu igen! God natt!

Av Anxue Lin - 27 mars 2013 15:49

안녕하세요. 지금은 한국말 겅부해요. 저녁에서 운동 할거예요. 권투하고펌프 할거예요.


Var in på en butik som sagt att de tänkt anställa när jag gick runt med cv förra veckan,

ville förbi igen och visa mig intresserad. Frågade hur långt de kommit i anställningsprocessen

och om det fanns något i min ansökan som de undrade över. Fick tips om en annan butik som

fått problem med en anställd som nog också behöver anställa. Gick direkt dit sen, en äldre dam

var butikschef. Hon lät leds och besvärad och bad mig registrera cvt online istället.


Sedan till en tvspelsbutik. En trevlig kille var chef, hans kollega också mycket trevlig. Skakade

hand och lämnade cv. Känns kul.


Sedan till samma kedja som min lillebror jobbar på. Har redan registrerat cvt online men ville visa

mig för butikschefen ändå. Han kommer vara inne på måndag. Trevliga killar jobbade där som var

väldigt snälla. De tipsade om att jag ändå skulle ta med cv och personligt brev på måndag, och att

det var relevant att nämna att min bror jobbar inom samma kedja.


Nu på café linné, som vanligt, shit vilken stor chokladbakelse jag beställde men jag håller på att dö

här av lingonveckan så det var välbehövligt. Gick upp till 70 kg i julas och har inte lyckats gå ner det

ännu. Brukar gå ner till sommaren naturligt men är otålig.


Skriver på cv för ekonomiassistent, vilket är vad mina studiekompisar med samma utbildning har fått

jobb inom. Kanske inte en så dålig idé att få lite erfarenhet av SAP och bli behjälplig med kundfakturor

och liknande. Funderat på vad min kombo med ekonomi och kinesiska egentligen är bra till. Har ju också

kunskaper av grafisk design och kan designa trycksaker och reklam. Tror jag kan få jobb på ett mindre

företag som har råd att anställa, de kanske vill ha någon som kan vara behjälplig inom många olika områden. Kan fixa all deras reklam och reklamkampanjer, lite statistik, kontakter med Kina om det behövs för leverantörer eller för att skapa samarbetspartners och finna leverantörer i Kina, har ekonomitänk och det vore som sagt bra om jag kunde registrera kundfakturer och sånt på ett korrekt sätt.   


Min idé att bli inköpare går ju inte så bra, avslag från stadium som söker någon med bakgrund inom design och produktion. Trodde att ekonomi och kinesiska var en bra kombo till inköpare men tydligen inte, iaf inte på stadium. Inköpsassistent kan jag väl åtminstone duga till?!?!?!



Av Anxue Lin - 26 mars 2013 23:15

Anmäld till vikarieförmedlingen som förskolelärare.

Idag dag två. Mådde illa idag igen efter bara någon timme.

Problem med lokalerna? Smittad av barnen? Eller bara för lite mat och vatten under dagen?

Barnen var söta men det var långtråkigt. Supertrött då lingonveckan också inföll.

Imorgon sjukskriver jag mig.


8 timmars arbetsdag - hur gör folk det?!?!




Nya avsnittet av HIMYM. Kul, men de börjar tappa stinget.



Sjöng med till Yohios "without wings" på japanska, fin låt.

LYRICS: http://www.maxilyrics.com/yohio-without-wings-%EF%BD%9E%E7%A9%BA%E3%81%A8%E7%B4%84%E6%9D%9F%E3%81%97%E3%81%9F%EF%BD%9E-lyrics-be75.html


Kvällen Step men var trött och lite yr. Gick ändå bra då det var löjligt lågt tempo.

Senare BC55, wooohooo!



För mig relevanta tips ur Stadiums medlemstidning 01/13, artikel av Petra Månström. Så här står det om mig i kostrådsindelningen som de gjort (mina egna komentarer inom parentes):

  • Tränar 5-7 gånger i veckan, = avancerade.

- Mellanmål viktigt eftersom man förbränner mycket. Fil eller gröt med smörgås men inte bara en macka.

Tränar man en timme kan man göra av med 500 - 1000 kcal (tror Combat är i snitt runt 750 kcal...).


Så här stod det allmänt om träningskost: Träna hårt och äta för lite är inte bra. Man kan drabbas av benskörhet. Kvinnor också av att mensen försvinner (har jag haft ett år). På längre sikt kan det ge men som stressfakturer, benbrott, sterilitet. Hård träning i kombination med för lågt energiintag tycks hämma produktionen av det kvinnliga könshormonet östrogen, liksom ett antal andra hormoner som bygger upp skelettet. (ja, hormonbalansen är viktig!)

Aptiten regleras av hormoner, dessa kan rubbas om man tränar väldigt mycket och då får man sämre aptit. Minst 80 procent av energiintaget bör komma från näringsrik kost. Regelbundna måltider med riktig mat. Lägg till många mellanmål om man tränar mycket. Proteiner, grönsaker och frukt till varje måltid, fisk minst två gånger i veckan. Inte mer än 20 procent tomma kalorier. Dessa är mat som är rik på fett och socker med få vitaminer och mineraler, så som godis, läsk, halvfabrikat med mycket fett (bacon, köttbullar, korv) och skräpmat. För mycket av dessa kan sätta kroppens hormonbalans ur spel - och denna reglerar aptiten, vilket kan leda till övervikt och näringsbrist. Man blir hungrigare av tomma kalorier.

Håll koll på järnvärdena och kolla dem hos vårdcentralen om du känner dig trött, för när man springer slår man sönder röda blodkroppar och får större behov av järn. (Jag har haft järnbrist länge. Värdet för järn bör ligga mellan 10-90, jag hade 4.3 när det upptäcktes. Då kan man inte träna för luften når inte ut till musklerna och man måste stanna och flämta hela tiden. Har ätit järntabletter varje dag i ett halvår och nu ligger mina värden på 43 vilket är ganska bra. Men många mår dåligt av järntabletter. Var orolig att jag hade glutenintolerans och att det hade orsakat järnbristen då tarmen inte kan ta upp näring ordentligt om man har det. Men det har jag nog inte. Dricker istället för mycket mjölk och te till maten samtidigt som jag tränar så mycket. Tänk på att kaffe, te och mjölk hämmar järnupptaget och bör inte drickas en timme före eller efter måltider som innehåller järn. Blodpudding är järnrikast, sedan rött kött. C-vitaminrikt hjälper kroppen att ta upp järnet. Lingonsylt innehåller inte c-vitamin för den är redan borta och juice tappar sin c-vitamin bara typ 1-2 dagar efter att den öppnats och det är som att dricka socker. Ta en frukt eller sallad istället. Att få i sig järn genom kött är bättre då något som kallas för "kötteffekten" hjälper kroppen med upptaget).

Ju mer man tärnar desto mer fria radikaler bildas. Dessa belastar kroppen och därför behövs mycket antioxidanter som neutraliserar dessa. Får man inte i sig tillräckligt med antioxidanter försämras återhämtningen.


Mer om hormoner ur tidningen Gaudeamus från Stockholm universitets studentkår. Nr 2/2013. Artikelförfattare ej angivet.

Ur en ny rapport från FN:s mijöprogram UNEP och världshälsoorganisationen WHO. Arbetet leddes av professor Åke Bergman. Belägg för kopplingen mellan hormonstörande kemikalier och flera folksjukdomar: Cancer, fetma, diabetes, dålig spermakvalité, genitala missbildningar, låg födselvikt eller avbrutna graviditeter. Människans hormonsystem styrs av över 50 hormoner, dessa är avgörande för ämnesomsättning, fortplantning, immunförsvar, blodtryck. Exempel på hormonstörande ämnen bl.a PBC, bly, kvicksilver men många många många fler finns förstås.


Ojdå! Skulle ju gå och lägga mig i tid idag! Nu ta astmamedicin, järntabletter, duscha och borsta tänderna. Kanske läsa lite ur någon av barnböckerna på franska, isländska och koreanska som jag lånat från biblioteket.


Go'natt!

Av Anxue Lin - 25 mars 2013 00:15

Visual Kei:

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards